Filmelemző

2018.nov.12.
Írta: Filmelemző. 12 komment

Egy sokkoló thriller, mely tutira felzaklat

Adam Green, amerikai rendező sokkolóan felzaklató thrillert készített 2010 -ben, mégpedig mindössze három főszereplővel és egy sífelvonóval. A film Amerikában "Frozen", Magyarországon pedig "Kihülve" címmel került a forgalomba. Green alkotását néhol a horror műfajába sorolják (például a port.hu is így "jegyzi") leginkább a durva jelenetek miatt. Ami az alaptörténetet illeti: vannak sztorik, melyek önmagukban is ütősek, hiszen teljesen reális és egyszerű élethelyzetekből alakítanak ki kőkemény, izgalmas és horrorisztikus végkifejleteket. A Frozen is pontosan ilyen film: egy ártatlan, hétköznapi szituációt "vázol fel" egy síelni induló trióval (fiú-lány, akik egy párt alkotnak, plusz a srác legjobb barátja), majd az első félóra után beindulnak a rémségek. A néző kapaszkodik a székébe, miközben egyetlen gondolat zakatol a fejében: "úristen, én mit tennék?".

frozen1.jpg

Hasonló film a 2016 -os Zátony (Jaume Collett-Serra rendezésében, Blake Lively főszereplésével), a 2017 -es Hegyek között (Idris Elba és Kate Winslet játékával) és a valós eseményeket feldolgozó, 2010 -es 127 óra (James Franco -val). Ezekben is magukra maradt, kemény döntésekre kényszerülő, szinte halálra itélt emberek küzdenek meg az elemekkel (az életben maradásukért).

A Frozen elején ugyan nem láthatjuk a "based on a true story" feliratot mégis teljesen hihető és realisztikus az egész. Mi történik, ha fennrekedünk egy sífelvonón úgy, hogy egy teremtett lélek sincs a közelünkben (több kilométeren belül nincs segítség) és a sífelvonó teljes kezelőszemélyzete hagyja ott a helyszínt egy egész hétre. (Valamiféle ünnepi bezárás miatt.) Tegyük még hozzá: az ülőke jó 8-10 méterre van a kőkemény, jeges talajtól és odalent farkasok ólálkodnak. Kiegészítés: a felvonón nincs másik "utas" mert hőseink egy utolsó siklásra mennek (ők aznap a legutolsók) és lefizették a műszakot záró kezelőt, hogy még egyszer engedje fel őket (de csak őket). Adódik a kérdés: aki felengedte őket, miért nem hiányolta a csapatot? Nos a válasz: mert leváltják és az új fickó már azt hiszi üres a pálya és áramtalanít mindent. Egy teljes hétre!!! A hőmérséklet saccra mínusz 10-15 fok, minden havas és jeges, a táj pedig tökéletesen kihalt. Klasszikus "innen szép győzni" helyzet.

frozen4.jpg

Green mesterien növeli a feszültséget, előre "kilőve" kifogásainkat: nincs a fiataloknál mobil (amúgy sem lenne térerő a hegyen), nem szólnak senkinek, (arról, hogy hová készülnek) és a felvonó több kilométeres körzetében nincs falu, vagy település. Igen, léteznek ilyen helyek és igen előfordulnak több napos bezárások is. Ami kicsit talán necces az a farkasok jelenléte: kérdéses ugyanis, hogy a nyitvatartáskor forgalmas síparadicsomok körzeteiben lehetnek e elvadult és kiéhezett farkascsordák és lehet e komoly kerítés a pályák illetve felvonok körül? Ha a válasz az, hogy lehetnek farkasok és nincs kerítés, akkor még mindig hozzátehetjük: egy több napos bezárás esetén, amikor elnéptelenedik minden, bizony előmerészkedhetnek a vadállatok is, ahogyan  a filmben történik.

frozen2.jpg

A rendezés sokkoló módon mutatja meg a részleteket, a véres jeleneteket is, amivel a sztori kicsit tényleg a horror irányában billen. Szinte ott vagyunk mi is a főszereplőkkel, már-már a haverunk Dan (Kevin Zegers), Lynch (Shawn Ashmore) és a nagyon csinos Parker (Emma Bell), akik mind huszonévesek. Vannak vágyaik, terveik, álmaik: Parker és Dan életüket készülnek összekötni, a két fiú pedig további nagy síutakra készül. Nem tudják, hogy mi vár rájuk, nem tudják, hogy mennyi szenvedést kell elviselniük.

frozen3.jpg

A forgatókönyv hangsúlyt helyez arra, hogy picit bemutassa nekünk a három karaktert, hogy jobban tudjunk izgulni értük és könnyebb legyen az azonosulás is. (Működik is a dolog.) Jók az akciójelenetek, izgalmas a rendezés, hihető a sztori. A végeredmény így egy pörgős, sokkoló thriller (horror), amit bátran merek ajánlani a műfaj kedvelőinek. Tetszeni fog a túlélő-filmek rajongóinak és az adrenalin-hajszolóknak is, viszont akik nehezen viselik a lelkileg megterhelő és nyomasztó szitukat, azok kerüljék szerintem. Értékelésem: 4 / 5 pont (erős 80%).

4csillag.jpg

Ha érdekesnek találtad, várunk FB oldalunkon is!

belyegkep_2uj.jpg

2018.11.13.(18:13)

Címkék: Frozen, Kihülve

Az 5 legjobb kommandós film

Sajátos részét képezik a filmművészetnek az úgynevezett kommandós-filmek, melyekben különleges alakulatok bevetéseit láthatjuk, amint hihetetlen (vagy legalábbis nehezen teljesíthető) küldetésekben állnak helyt, többnyire hősies tetteket végrehajtva. Ezeknek a filmeknek egy része valós, megtörtént eseteken alapul, de vannak kitalált sztorikra épülő filmsikerek is. A közös jellemzők a következők: a főhősök többnyire amerikai kommandósok (SEALs egységek tagjai vagy deltások), az ellenfelek nagyobbrészt fejlődő országok katonái (arabok, latin-amerikaiak ... stb), végül: a számbeli fölény az utóbbiaknál, a technikai tudás és hősies helytállás pedig az előbbieknél érvényesül. Fontos még, hogy a kommandók tagjai vagány, "tökös" fickók, akiknek átérezzük küzdelmeit és szenvedéseit. De nézzük a listát: a Filmelemző listája mindössze öt elemből áll:

5. Elit kommandó (Navy Seals) 1990.

elitkommando.jpg

Lewis Teague 1990 -es akciófilmje a hidegháború világát idézi és éppen azért kaphatta meg az ötödik helyet, mert Michael Biehn és Charlie Sheen főszereplésével egy egész korszak jegyeit viseli magán. A sztori a Közel-Keleten játszódik és van benne dráma, szerelem, akció és izgalom is. Ma, 2018 -ban kicsit talán megmosolyogtatóak a keménykedések, de a történet megvilágítja, a 80-as és 90-es évek különleges alakulatairól elterjedt sztereotípiákat és az amerikai diplomácia "gondolkodásmódját" a Közel-Kelettel kapcsolatban. Túl sok realitást nem kapunk és a film látványban is elmarad sok műfajbeli riválisától, ám az említett hidegháborús légkör sok mindenért kárpótol bennünket.

4. A bátorság törvénye (Act of Valor) 2012. actofvalor.jpg

Ha realitás, élethűség és valóságszerűség kerül mérlegre, akkor Mike McCoy és Scott Waugh rendezésének mindenképp az első ötben a helye. A főszerepekben kevésbé ismert színészek kaptak helyet: Jason Cottle, Nestor Serrano, Emilio Rivera és az igézően gyönyörű Roselyn Sanchez, mégis szenvedéllyel csinálják végig az összes kőkemény scene -t.  (Nem beszélve arról, hogy a különleges egységek valódi tagjai is kaptak szerepeket a filmben.) Ha az Elit kommandóról azt mondjuk, hogy kevés benne a hiteles látványosság, akkor az Act of Valor ennek épp ellentéte: itt kapunk akciót dögivel, vannak komoly háborús jelenetek, tűzpárbajok és szinte ott vagyunk mi is a bevetésre indulók között. Izgalmas, ütős, látványos, valódi "kommandós csemege" a műfaj kedvelőinek.

3. 13 óra: Bengázi titkos katonái (The Secret Soldiers of Benghazi) bengazi_katonai.jpg

Az első perctől az utolsóig izgalmas, érdekes és sodró lendületű akciófilm, - a 2016 -os 13 óra: Bengazi titkos katonái - Michael Bay rendezői tehetségét dicséri, aki ezzel a filmmel végre bebizonyította, hogy nem csak a Transformershez hasonló látványfilmekhez ért. Az alkotást augusztusi kritikámban, messze átlag felettinek minősítettem, mert látványossága és feszültségkeltése bőven megérdemli. A helyszín Líbia (Észak-Afrika) az amerikai nagyköveti rezidencia (Bengáziban), melyet 6 volt kommandós védelmez az utolsó töltényig. A történet valós eseményeken alapul. A katonák 13 órán keresztül tartanak ki és megmentenek 26 CIA alkalmazottat. John Krasinski meglepően hiteles a tapasztalt kommandós szerepében, miként Max Martini is remekül helyt áll.

2. A túlélő (Lone Survivor) 2013.

tulelo.jpg

Egy egészen kivételes, megtörtént esetet feldolgozó dráma egy 2005 -ös SEALs alakulat bevetését mutatja be, Afganisztán hegyei között. A története megdöbbentő és sokkoló, teljesen magával ragadja a nézőt. Láthatjuk a 4 csapdába esett SEALs reménytelennek tűnő menekülését, melynek során több tucat afgánnal végeznek, míg el nem esnek mindannyian, egy kivétellel. Ő a túlélő, Marcus Luttrell, akit Marc Wahlberg alakít zseniálisan. Ironikus módon, őt egy helybéli rejti el, megmentve a biztos haláltól. Súlyosbítja az akció kudarcát, hogy a 4 katona megmentésére küldött helikopter lelövik, így újabb 14 amerikai SEALs kerül a veszteséglistára. A Túlélő sikere a sok remek alakítás (pl. Taylor Kitsch játéka) mellett mégis inkább a rendezés miatt egyértelmű: Peter Berg óriásit alkotott ugyanis. (Berg egyéb rendezései: Csatahajó, Mélytengeri pokol, A királyság, Amazonas kincse, 22 mérföld.) Visszaadja a szenvedés ezer formáját és a kitartani akarás hősiességét.

1. A sólyom végveszélyben (Black Hawk Down) 2001. blackhawkdown.jpg

Mi más is lehetne az első helyezett, mint Ridley Scott 2001 -es akció-drámája, a Black Hawk Down, mely fogalommá vált mind a háborús, mind a kommandós filmek világában. Az alaptörténet, - mely természetesen ezúttal is valós eseménysor - az 1993 -as, polgárháború sújtotta Szomáliába (Afrika szarvához) viszi el a nézőt, ahol a fővárosban (Mogadishuban) Garrison tábornok egy vakmerő bevetéssel próbálja elfogni Mohamed Farrah Aidid tábornokot, Szomália egyik legnagyobb hadurát. Az eredetileg csupán 45 percre tervezett rajtaütés azonban balul sikerül és két napos lázálommá válik a résztvevők számára. Mintegy 19 bátor amerikai marad holtan a város utcáin, viszont majd ezer helybélit ölnek meg. A főszereplők: Josh Hartnett, Eric Bana, Ewan McGregor óriásit alakítanak, de én leginkább Tom Sizemore játékát emelném ki, aki egymaga megtestesíti azt a kőkemény amerikai rangert, aki nem ismer lehetetlent. A sólyom végveszélyben máig a legjobb kommandós film, amit valaha készítettek.

Ha érdekesnek találtad, várunk FB oldalunkon is!

belyegkep_2uj.jpg

2018.11.04.(23:27)

A bosszú (Revenge) - "Köpök a sírodra" áthallás, de jobb annál

Tavaly került a filmrajongók elé a csinos francia rendezőnő, Coralie Fargeat új akció-thrillere: "A bosszú" (Revenge), mégpedig a 25 éves bombázó, Matilda Anna Ingrid Lutz főszereplésével. Az alaptörténet nagyon egyszerű és rengeteg dologban hasonlít Steven R. Monroe "Köpök a sírodra" című, 2010 -es siker-thrillerére.

revenge1.jpg

Először is: mindkét filmben egy nő az áldozat, másodszor: mindkettőben visszavág az illető (és kőkeményen brutális bosszút áll támadóin), harmadszor  pedig mindkét thrillerben horrorisztikusan véres jelenetek sokkolják a nézőket. Ami a hitelességet illeti: azzal sajnos a francia verzió és az amerikai is nagyon rosszul áll: Monroe változatában, ahol többszörös erőszaktevéssel indul az "ügy" egy 40-50 kilós, törékeny leányzó (Sarah Butler) emelget 100 kilós, színizom pasasokat és készít halálos csapdákat nekik, míg a francia verzióban egy hasonlóan vékonyka nő él túl egy saccra 20 méteres zuhanást, melynek végén még egy karó is átszúrja. Míg az előbbiben több, kisebb túlzással találkozunk, addig Fargeat filmjében egyetlen, de annál durvább "marhaság" rontja el nagyon a hihetőséget. Viszont a "Bosszú" esetében azt kell mondjam: később nemigen találni túlzásokat. Ha elfogadjuk és túllépünk a zuhanásos dolgon (a karóval), akkor onnantól egy nagyon lendületes, izgalmas és véres folytatást kaphatunk, melyen lerágjuk körmeinket. Lesz üldözés, verekedés, lesből támadás, párbaj, bunyó és rengeteg véres jelenet. Kőkemény thriller megy az arcunkba, fullosan telepakolt izgalmakkal. De haladjunk sorban, némi kényszerű spoilerrel!

revenge3.jpg

A sztori kezdetén adott egy jóképű, kigyúrt és gazdag üzletember és észvesztően szexi csaj, akik egy kis hancúrozásra utaznak a férfi, sivatagban álló luxus-nyaralójába. Hab a tortán, hogy a pasas nős és esze ágában sincs ezen változtatni. A hancúr össze is jön (szenvedéllyel, ahogyan kell), de aztán beállítanak a férfi haverjai (ketten) és egyikük megerőszakolja a nőt. Itt jön a fordulat: a leányzó elmenekül a nyaralóból (miután látja, hogy szeretőjét nem igazán zavarja, hogy mit tett vele a haverja), ám a három fős csapat utánamegy. Elkapják és egy 15-20 méter mély szakadékba lökik, melynek alján még egy karó is átszúrja a lezuhanó nőt. De a csaj TÚLÉLI!!! Túl b*zd meg! ...  Persze itt van az a pont, ahol a rendezőnő tutira elveszti nézőinek 50% -át, mégpedig azokat, akiknek számít valamicskét a hitelesség. Ám, aki kitart, azt kellemes meglepetés éri, mert innentől nagyrészt rendben lesz a sztori. A nő, összeszedi és öngyógyítja magát (azt most hagyjuk, hogy miként és hogyan), majd felveszi a harcot üldözőivel. Az egyiket szemen szúrja saját tőrével, a másikat simán lelövi egy kőkemény üldözési scene után, a harmadikkal - a szeretőjével - pedig nagyon durva párbajban küzd meg a nyaraló szobáiban. 

revenge2.jpg

Az utolsó 15 perc sokkolóan véres, de igazából nem tudtam belekötni a hitelességbe. A csaj kőkeményen harcol önmagáért, miután sorra levadászta bántalmazóit, megkeresi a legfőbb bűnöst is (hiszen a szeretője lökte a szakadékba) és megpróbálja lelőni őt is. A film vége gyötrelmes és pattanásig feszíti idegeinket. Nézzük a negatívumokat és pozitívumokat: 

Negatívum, a szakadékba zuhanás és annak túlélése, ami nyilván baromság. Negatívum a lány törékeny alkata, mely nemigen bírna ki annyit, amennyit a filmben beadnak nekünk. (Bár az is tény, hogy ez az "alkat" az egyik legvonzóbb látvány a filmben.) Pozitívum viszont a rendezés, mely profi, gyors és izgalmas. Kidolgozottak a jelenetek és horrorfilmbe illő minden véres scene.

revenge4.jpg

Összességében, szerintem jobb, mint a Köpök a sírodra. Ajánlom az izgalmak kedvelőinek, a thriller-rajongóknak és mindazoknak, akiknek bejött "A köpök a sírodra" is, de egy kevésbé brutális, viszont feszültebb thrillert is kipróbálnának. Értékelés: 3,5 / 5 pont.

3esfel_csillag.jpg

Ha érdekesnek találtad, várunk FB oldalunkon is!

belyegkep_2uj.jpg

2018.11.03.(20:04)

Címkék: Bosszú

Sztálin halála (2017)

A skóciai olasz Armando Iannucci tavaly, döbbenetes vígjátékkal lepte meg a politikai szatírát kedvelő filmrajongókat, mégpedig a Sztálin halála (The Death of Stalin) című film elkészítésével. A különleges történet mindenhol óriási visszhanggal került a mozikba (nálunk április közepén), de a legnagyobb botrányt Oroszországban okozta; 2018 januárjában ugyanis az orosz kulturális minisztérium visszavonta a szatíra forgalmazási engedélyét. Az indoklás részben a kegyeletsértés, részben pedig "az orosz emberek méltóságának megsértése" lett. 

sztalin_halala.jpg

Szó, ami szó a "Sztálin halála" meglehetős szókimondással mutatja be a nagy diktátor halálát követő hatalmi harcokat Moszkvában, miközben nevetséges, kicsinyes és hataloméhes idiótáknak láttatja az 50 -es évek elejének legmagasabb rangú orosz kommunista vezetőit. A stílus a fekete komédiákat idézi, szatirikus és szabad-szájú. A legfőbb karakterek valós történelmi alakok: Georgij Malenkov, Nyikita Hruscsov, Vjacseszlav Molotov ... stb, akik mind az 1924 és 1953 közt hatalmon lévő szovjet diktátor, Joszif Sztálin közvetlen politikai környezetéhez tartoztak. A sztori valós történelmi eseményeken megy végig: megismerteti velünk a Sztálin halála és Berija megöletése közt eltelt 10 hónap főbb eseményeit, vagyis Hruscsov hatalomra jutásának krónikáját. Mindez azonban nem dokumentum-film ízűen történik, hanem rengeteg humorral és szatírával, a hatalomért marakodó vezetők groteszk, torz és gátlástalan természetének viccesen ironikus bemutatásával. A film elgondolkodtat bennünket arról, hogy mennyire szürreális világot teremthet a rettegés és mennyire torzíthatja el az emberek lelkét a hatalomvágy. 

Innentől spoileres az elemzés

A sztori Sztálin utolsó napjaival kezdődik, vagyis 1953 elején járunk, amikor még mindenki retteg a generalisszimusztól és amikor még helyettesét Malenkovot is egyetlen szóval illetve kézmozdulattal tudja meghunyászkodásra kényszeríteni. Ekkoriban Sztálin listáival még naponta ítélnek halálra moszkvai polgárokat és oroszok milliói remegnek lakásaikban, amikor a rettegett NKVD fegyveresei és autói közelednek házaikhoz. Már itt érdemes megjegyezni: ezek a bizonyos film-kezdeti jelenetek erősen eltúlzott patetikussággal vannak bemutatva, hiszen napi rutinként és mindennapos jelenetként tárják elénk a politikai alapon elrendelt gyilkosságokat, mintha Sztálin naponta, nagyüzemben végeztette volna ki a moszkvaiak százait - ezreit. (Valóban sokakat öletett meg, de hogy ez mindennapos program lett volna számára, az azért túlzás.) Persze a "szatíra" műfajába bőven beleférnek a túlzások, de egy történelmi jellegű politikai szatíránál a hitelesség is szempont. 

A film folytatásában láthatjuk azt az ominózus 1953 február végi éjszakát Sztálin dácsájában, (mely Moszkva közelében feküdt) és mely helyszínt biztosított a legfontosabb vezetők lakomájának, ivászatának és filmnézésének. Ennek befejeztével vonult vissza dolgozószobájába Sztálin, ahonnan már saját lábán nem jött ki többé. Mintegy 15 órával később, legfőbb bizalmasa, a titkosszolgálatot vezető Lavrentyij Berija lépett padlón fekvő, eszméletlen test mellé. A szovjet diktátor napokig feküdt eszméletlenül, majd 1953 március 5-én meghalt.

sztalin_2halala.jpg

Sztálin halála után, a legfőbb vezetők közt azonnal intrikák kezdődnek és belső harcok sora veszi kezdetét. Az első titkári posztot átmenetileg ugyan Malenkov szerzi meg (Jeffrey Tambor), de Berija (Simon Russell Beale) és Nyikita Hruscsov (Steve Buscemi) is "becsekkolnak" a legmagasabb posztért. A rendező, Iannucci ügyesen választotta ki szereplőit: Buscemi például nagyon ügyesen adja elő, a vidám, nevetős, de belül kőkemény és számító Hruscsovot, bár külsőre sajnos egyáltalán nem hasonlít rá. Beria kulcsfigura, Beale hitelesen is alakítja, ám túlexponált karakter, akinek valós történelmi szerepe sokkal kisebb annál, mint amit a forgatókönyv sugall nekünk. Michael Palin zseniális Molotovként, bár ő azért kicsit túljátssza a megrögzött keményvonalas kommunista eltökéltségét és elkülönülését. 

A fekete humor végig markánsan van jelen: ahogyan például Sztálin holttestével bánnak, ahogyan Zsukov megrugdossa a földön fekvő Vaszilij Sztálint és ahogyan megverik, lelövik majd elégetik Beriját. Óriási pozitívum, hogy a film tabuk nélkül, hétköznapi emberekként jeleníti meg 1953 szovjet vezetőit, lerántva a leplet gátlástalanságukról, szívtelen és számító jellemükről. Ugyancsak egyedi az, ahogyan a háttéralkukat láthatjuk, melyek rávilágítanak a politika legmocskosabb világára. 

sztalin_gyermekei2.jpg

Sztálin gyermekei a valóságban és a filmben

Negatívum, a rengeteg túltolt hatásvadászat, a kegyetlenségek groteszksége és a józan gondolkodás tökéletes mellőzése minden jelenetnél. Nincsenek normális karakterek a filmben, mindenki szürreálisan gondolkodik és viselkedik. Ez egy idő után lefárasztja a nézőt, aki elveszti tájékozódó képességét a film közepétől a jó és rossz, normális és abnormális koordinátái között. Ez viszont egyben pozitívum is, hiszen egyedi élményhez juttat bennünket. 

A Sztálin halála című film elsősorban azok számára nyújt szórakozást, akik rendelkeznek már bizonyos történelmi ismeretekkel az 50-es évek szovjet vezetőiről és az akkori idők történéseiről, de képesek nyitottan viszonyulni az új megközelítésekhez. Értékelésem 4 / 5 pont az egyediség, az innovatív megjelenítések és a szatirikusság magas színvonalú alkalmazása miatt.

A film történelmi hátteréről bővebben: A Sztálin halálát követő hatalmi harcok

4csillag.jpg

Ha érdekesnek találtad, várunk FB oldalunkon is!

belyegkep_2uj.jpg

2018.10.27.(20:30)

Hívatlanok 2 - egy izgalmas horror

Bryan Bertino rendezésében és a gyönyörű Liv Tyler (illetve Scott Speedman) főszereplésével, 2008 -ban készült el a Hívatlanok (The Strangers) című amerikai horror, mely egyértelmű sikert aratott a műfaj kedvelőinek körében. (Azért tegyük hozzá: az IMDb nézőközönségénél csak mérsékelt volt ez a bizonyos siker és mindössze 6,2 pontot hozott Bertino csapatának.) Ám mégis elmondhattuk akkoriban (épp 10 éve), hogy a The Strangers megtekintésével egy nagyon izgalmas sztorit élvezhettünk végig, szokatlan alapmotívummal, mégpedig egy gyilkolászásra "szakosodott" család (apa és két lánya) higgadt, kegyetlen mészárlásai képében. (Mely nem mellesleg egy állítólag igaz történetre épült.) Az öldökléseket elkövető team tagjai egytől egyik maszkokban (a férfi zsákkal a fején) késekkel követték el gyilkosságaikat, menekülni lehetetlen volt előlük.

the_strangers1.jpg

Aztán jött a 2017-es esztendő és egy új rendezővel, Johannes Roberts közreműködésével elkészült a Hivatlanok 2 - Éjjeli préda (The Strangers: Prey at Nights), mely 2018 tavaszán került a mozikba. Ezúttal a főszerepet a 43 évesen is szexi Christina Hendricks (Mad Men) kapta, mégpedig Martin Henderson oldalán. 

Ezúttal csavartak egyet a történeten és fiatal pár helyett egy komplett négytagú család került az ominózus kempingbe, ahol már "megvetette lábát" az első részből jól ismert horror-csapat (család?), ölésre készen. Természetesen most is a véres küzdelem, üldözés-menekülés-mészárlás kerül a cselekmény középpontjába. Innentől spoileres a poszt.

Az első számú probléma a helyszín hiteltelensége: minden személyzet nélkül, tárva nyitva lévő ajtókkal, kihalt körülmények között, tökéletesen elhagyatva fogadja a családot a kemping, ahonnan persze kilométerekre van minden lakott település. Valahogy irreális az egész, mert kizárt, hogy egy ekkora komplexumban, ahol ennyi érték van (házak, parkolók, közös helységek) ne lenne legalább néhány ember (recepciós, takarító, portás ... stb), még akkor is, ha a tulajdonosokat ekkora már kinyírták az ismeretlenek. A másik gond, hogy a család, az első hullák felfedezését követően logikátlanul cselekszik: a szétválás mellett dönt, holott ilyen helyzetben a rendőrség azonnal értesítése az együtt maradás és a menekülés lenne az elvárható döntés. Harmadik probléma, hogy a két csapatra vált áldozatjelöltek közül a nők párosa (anya-lánya), birka módra tűri az egy szem kamaszlány támadásait, meg sem fordul a fejükben, hogy szembeszálljanak a saccra alig 40-50 kilós, maszkos agresszorral, akinél egy szál kés van csupán. A lány a tetőre mászik, az anya meg minden ellenállás nélkül tűri, hogy hátba és vesén szurkálják. Nem életszerű. Mindenki félti az életét és legalább elfutni megpróbál (bár a többség, ha nincs vesztenivalója, tutira szembe is száll egy gyengébb fizikumú ellenféllel, még ha kés is van nála). 

the_strangers2.jpg

Ebben a részben sem kapunk választ arra, hogy MIÉRT gyilkolnak az idegenek, illetve annyi hangzik el az egyik jelenetben a "miért" kérdésre, hogy "MIÉRT NE?" Ami a lőfegyveres szálat illeti, az a negyedig gáz mindkét részben. Az első epizódban ugyanis a férfi talál a házban egy puskát, mégis elintézi a baltás gyilkos, akárcsak a második részben, ahol meg pisztoly van az apukánál. Mindkettő baromság. Ha valaki a hátát a falnak vetve beveszi magát egy házba (bezárkózva), egy nagy kaliberű puskával, akkor a büdös életbe nem fogják tudni baltával meg késekkel elintézni, az biztos. Mindkét epizódnál annyi lett volna csak a főszereplők dolga, hogy bezárkózzanak lőfegyvereikkel az egyik házba (a legvastagabb ajtajú szobába) és szépen kivárni, míg próbálkoznak a késes-baltás támadók. 

Ugyancsak idegesítőek az autós menekülős részek, melyekből mindkét fejezetben kapunk. Az áldozatok beülnek kocsikba, hogy elhajtsanak, ám ezek a kísérletek rendre kudarcot vallanak, így mindig visszamenekülnek a házakba. Bosszantó scene, főleg a második epizódban, hogy a kamaszlány képtelen eltűzni (előtte az apuka a fiúval), mert hátulról beléjük szalad az egyik gyilkos kocsija. 

Ami a pozitívumokat illeti, a második részt illetően:

Lendületes az egész eseménysor, nem unatkozunk egyetlen percig sem. A jelenetek egymásból következnek, végig fenntartják érdeklődésünket az egész film alatt. A feszültség megmarad, sőt fokozatosan növekszik a sztori legvégéig. Jól sikerült az a jelenet is, melyben a család kamaszkorú fiú tagja, Luke (Lewis Pullman - Bill Pullman fia) megszívja magát és egy medence partján szembeszáll baltás támadójával. Megküzdenek, de sajnos a fiú alulmarad. Mégis izgalmas a jelenet, amiben végre egy kicsit azt is láthatjuk, hogy milyen az, amikor az áldozat szerepébe beleélve magunkat, visszatámadhatunk (nem pedig birkamód tűrjük, hogy levágjanak bennünket). 

Összességében a Hívatlanok franchise egy izgalmas duplázás, melyben az első rész a jobb, de a második is nagyon izgalmas. Ajánlom horror-kedvelőknek, izgalmak és adrenalin rajongóknak, mindenkinek, aki szereti a feszült, horrorisztikus, kemény sztorikat. Nem nyerő viszont azoknak, akik a realisztikus helyzeteket tudják csak elfogadni. Értékelésem: 3 / 5 pont.

3csillag.jpg

Ha érdekesnek találtad, várunk FB oldalunkon is!

belyegkep_2uj.jpg

2018.10.23.(21:00)

A Predator és Alien filmek

A Predator és Alien filmek sikere az egész világon egyértelművé vált, hiszen az előbbiekből négy, míg az utóbbiakból összesen nyolc rész készült (hozzátéve: a versus fejezeteket - Alien vs. Predator, 2004 és az Aliens vs. Predator: Requiem, 2007 - az Alien szériához soroljuk). 

predator_alien.jpg

Ragadozó (Predator) filmek:

  1. Ragadozó (1987) IMDb: 7,8
  2. Ragadozó Los Angelesben (1990), IMDb: 6,3
  3. Ragadozók (2010), IMDb: 6,4
  4. Predator - A ragadozó (2018), IMDb: 5,9

Alien filmek:

  1. Nyolcadik utas a halál (Alien) Ridley Scott, 1979., IMDb: 8,5
  2. A bolygó neve halál (Aliens) James Cameron, 1986., IMDb: 8,4
  3. A végső megoldás: Halál (Alien 3) David Fincher, 1992., IMDb: 6,4
  4. Alien 4.: Feltámad a halál (Alien: Resurrection) Jean-Pierre Jeunet, 1997., IMDb: 6,3
  5. A Halál a Ragadozó ellen. (Alien vs. Predator) Paul W.S. Anderson, 2004., IMDb: 5,6
  6. A Halál a Ragadozó ellen 2 (Aliens vs. Predator: Requiem) Colin Strause, 2007., IMDb: 4,7
  7. Prometheus. Ridley Scott, 2012 IMDb: 7
  8. Prometheus: Covenant Ridley Scott, 2017 IMDb: 6,4

Ahogyan az IMDb pontszámokból is látszódik, a legújabb részek - a Ragadozó filmeknél az idei Predator, az Alien filmeknél pedig a tavalyi Covenant - nem hoztak túl nagy sikert a két franchise számára. Az előbbinél az infantilis módon gyenge sztori (és forgatókönyv), az utóbbinál pedig a szegényes látványvilág, a fantáziátlanság  és a sokkal jobb Prometheus -szal való összevetés okozta nagyrészt a mérsékelt lelkesedést. Mégis elmondhatjuk, hogy összességében sikeresnek tekinthetőek a Predator és Alien mozik

alien1.jpg

Filmrészlet: A végső megoldás: Halál (Alien 3) 1992

Kérdés azonban: minek köszönhető ezeknek az alkotásoknak a közkedveltsége? A válasz: az átélhető félelem,  a harc, a látvány, az izgalom és a különleges fantáziavilág. Mind az öt jellemzi ugyanis a legjobbakat a két franchise -ban. Ezek egyébként, a Nyolcadik utas a halál (8,5), A bolygó neve halál (8,4), a Ragadozó (7,8) és a Prometheus (7,0).

Az Aliennel a filmtörténet legfélelmetesebb szörnye született meg 1979-ben, Hans Rudolf Giger segítségével, aki 1980-ban Oscart is kapott az Alien jelmezért (melyet egyébként annak idején a 218 centis, nigériai Boleji Badejo -ra adtak rá). A Ragadozó alakját 8 évvel később hozták létre és a végeredmény szintén a frászt hozta a mozinézőkre. A hatalmas termetű, szinte sebezhetetlen, hatékony és brutális fegyverekkel ellátott, gerinc-kitépő szörny-humanoid mindenki fantáziáját megragadta. A predator elrettentő testi adottságaihoz csúcstechnológiájú álcázás, vállról induló rakéta-berendezés és különleges kézifegyverek, szúró-vágó eszközök sokasága társul. Tegyük hozzá: egy rémpofával együtt, mely valódi lázálom mindannyiunk számára.  

predator1.jpg

Ugyanakkor érdekes módon a versus filmek - azaz a két lény (alien - predator) "összehozása", egymásnak eresztése - már nem hoztak nagy sikert, mindkét kísérlet, a 2004-es és 2007-es versus film is 6 pont alatt maradt az IMDb szavazóknál. A producerek által várt dupla siker tehát nem jött be, pedig (főleg az első versus epizódnál) látvány-gazdag jelenetek kerültek "bevetésre".

alien_predator.jpg

Az Alien és Predator szörnyekkel való harc az emberi találékonyság küzdelme a nyers erővel, melyet biztonságos kényelemből szemlélve élhetünk át. Az Alien moziknál még egy hátborzongató adalékot is kapunk: egy földönkívüli organizmus elképesztő szaporodási ciklusát, mely egyszerre gusztustalan és rémísztő. 

Mindenkinek más-más alien illetve predator film a kedvence és tegyük hozzá: várhatóak még további epizódok is, így a rajongók nem maradnak rémálmok nélkül az elkövetkező években sem. 

Ha érdekesnek találtad, várunk FB oldalunkon is!

belyegkep_uj.jpg

Címkék: Alien, Predator

Sicario 2 - erősségek és gyengeségek

Denis Villeneuve 2015 -ös akciófilmje az amerikai - mexikói határon zajló drogharcokról szóló, a mexikói kartellek és a CIA küzdelmét bemutató realisztikus thriller nagy sikert aratott világszerte. A három főszereplő - Emily Blunt, Benicio del Toro és Josh Brolin - három éve bezsebelhették az elismerő gratulációkat és a filmet a legtöbb portál illetve blog a mennybe menesztette. Bár voltak kritikus hangok is, főleg Blunt kisasszony alakítását és a lassú tempót illetően, azért összességében vitán felült állt az akcióthriller diadala. (IMDb: 7,6)

sicario2_1.jpg

Aztán jött 2018 és a rendezői széket Stefano Sollima vehette át, azoknak nagy örömére, akik - hozzánk hasonlóan - falra másztak Villeneuve lassúságától. Ugyanakkor az első rész rajongói aggódva várták az új epizódot, mert ők meg épp Villeneuve mérsékelt tempóját díjazták. Mindezen előzmények után került a hazai mozikba június végén a Sicario 2 - A zsoldos (Sicario: Day of the Soldado) meglehetősen vegyes fogadtatással. (IMDb: 7,2). Kérdés: mi okozhatta a visszafogott lelkesedést? Milyen tényezők alkotják a film erősségeit és gyengeségeit, ha az első epizódhoz hasonlítjuk?

Erősségek:

  1. -- A Zsoldos (2. rész) kétségtelenül picit pörgősebb, a sztori valamivel felépítettebb. Itt nem egy általános képet kívánt adni a rendező a mexikói - amerikai drogviszonyokról a déli határon, hanem egy konkrét akciót és tervet kísért nyomon (ami kompaktabbá tette a filmet).
  2. -- Jobban betekinthetünk a CIA - hadsereg - titkosszolgálatok - FBI működési négyszögébe, abba a titkos világba, mely megdöbbentő szempontok alapján irányítja a Rio Grande mentén folyó harcokat. 
  3. -- Láthatunk egy új történetszálat is, mégpedig a Közel-Keletről Amerikába érkező terroristák valóságát, ami aktualitást ad a történethez.
  4. -- Nagyobbat alakít Josh Brolin és Benicio del Toro, akik jobban megmutatják karaktereik emberi arcát, hiszen míg del Toro (Alejandro) félti a lányt és menekíteni próbálja, addig Brolin (Matt Graver) meg Alejandrot igyekszik menteni, holott nem erre kap parancsot (hanem likvidálására). 
  5. -- Nincs a sztoriban Emily Blunt (Kate Macer) idegesítő alakja, aki bár semmit nem tesz le az asztalra, mégis erkölcsi döntőbírót játszik folyamatosan az első részben. Ettől most megkímél bennünket a rendezés. 
  6. -- Jobbak az akciójelenetek, például a CIA csapat és a mexikói rendőrök összecsapása.

sicario2_2.jpg

Gyengeségek

  1. -- Több a logikátlanság, mint az első részben: pl kitervelnek egy akciót, de nem számolnak azzal, hogy mi lesz, ha a legfőbb drogkartell által megvett mexikói rendőrség beavatkozik? Mivel ez megtörténik és megölnek 25 helyi zsarut, le is fújják az egészet. Ezzel a fő történetszálnak vége is lesz.
  2. -- Egyetlen pillanatra sem látjuk a fő kulcsfigurát, Carlos Reyest, akinek elrabolt lánya körül folyik a herce-hurca és aki állítólag a legfontosabb ember Mexikóban.
  3. -- A film első fele érdeklődést felkeltő és gyors tempójú, aztán viszont leül a sztori, belassulnak az események és a történet második felében már csak a kármentést követhetjük nyomon, azt ahogyan Alejandro menekülni próbál a lánnyal. 
  4. -- Bár Graver egy CIA vezetők és hadsereg tábornokok alkotta grémium -tól kapja megbízatását - mely kikéri véleményét is a határ-menti helyzetről - később egy női összekötő diktál neki, aki ultimátumban közli legfőbb utasítását a kulcsfigura Alejando és a lány megöléséről. Indokolatlan, logikátlan, érthetetlen.
  5. -- Furcsa túlhangsúlyozást kap egy fiatal mexikói, tizenéves fiú sorsa, aki a legnagyobb drogkartellnek dolgozik, majd lebuktatja Alejandrot és meg is öli (azaz majdnem). Végül a zárójelenet is hozzá kapcsolódik. Nem tudni mit akar a fiúval Sollima (talán a kartellek által alkalmazott fiatalok kegyetlen sorsát szimbolizálja), de a filmet furcsán félreviszi. 
  6. -- Az első rész fantasztikus képi világát ezúttal nem sikerül megismételni: az éjszakai sivatag színorgiáját most nem kapjuk meg és a látvány-hangvilág együttese sem olyan ütős, mint Villeneuve filmjében.
  7. -- Az első résztől eltérően nem kapunk végső üzenetet, a film végéig, illetve amire rá lehet fogni, hogy üzenet, az meg teljesen illogikus. Adott egy korábban kőkemény, majd hirtelen lelkissé váló CIA ügynök (Graver - alias Josh Brolin), aki nem hajlandó likvidálni Alejandrót, sőt megmenti a lányt is. És adott egy mexikói hitman (bérgyilkos), aki ugyan az első részben szívbaj nélkül kiirt egy egész családot, ezúttal nem hajlandó megölni a rábízott lányt (aki nem mellesleg a legfőbb drogbáró lánya). Tanulság: akadnak a CIA -ban emberséges ügynökök is, akik bár elbaltáznak akciókat (lásd film eleji fő akciójelenet) azért legbelül jóságosak? Köszi Sollima, ezzel valóban gazdagabbak lettünk.

A Sicario 2 -t főként azoknak ajánljuk, akik kevésbé voltak elájulva Villeneuve rendezésétől, ellenben díjazták például Brolin és Benicio del Torot. Ajánljuk akció-kedvelőknek és a drogharcokra kíváncsiaknak. Egy tanács a legvégére: ha letöltitek, felirattal tegyétek, mert a film 40% -a spanyol nyelven került rögzítésre. Értékelésünk: 3/5 pont! (Az első epizód 3,5)

 3csillag.jpg

Ha érdekesnek találtad, várunk FB oldalunkon is!

belyegkep_2uj.jpg

2018.10.13.(13:35)

Címkék: Sicario 2

Amerikai bérgyilkos

A 2017-es év egyik leginkább figyelemre méltó akcióthrillere, az Amerikai bérgyilkos (American Assassian), Michael Cuesta rendezésében, Dylan O'Brien, Michael Keaton és Taylor Kitsch főszereplésével. Az alapsztori annyira jól kitalált, hogy a film lényegesen jobb kivitelezést érdemelt volna. Sőt, a szereplőgárda is rangos, így voltaképp minden adottnak tekinthető a sikerhez. A végeredmény viszont valahogy mégsem kiemelkedő, csupán egyszerűen "jó". 

assassin.JPG

Az alaptörténet szerint egy huszonéves fiatalember, Mitch Rapp (Dylan O'Brien) tanúja lesz egy terrorista akciónak, melyben elveszíti menyasszonyát is. Bosszút esküszik és saját szakállára felveszi a kapcsolatot a merénylő csoporttal, mint csatlakozni vágyó szimpatizáns, ám közben az ellenük való harcra készül. Terve azonban nem sikerül, viszont a CIA felfigyel rá és soraiba hívja. Innentől Mitch az amerikai hírszerző hivatal különleges ügynökeként tevékenykedik, Stan Hurley (Michael Keaton) kiképző segítségével. A fő problémát az irániak jelentik, akik a szellem névre hallgató zsoldos (Taylor Kitsch) segítségével egy atombomba felrobbantására készülnek. Ám ekkor közbelép az ifjú kezdő és megmentve kiképzőjét, a terroristák "levesébe köp". A meglepetést persze nem árulom el, de annyit igen, hogy fordulatok és váratlan helyzetek többször is előfordulnak a sztori végén.

Az Amerikai bérgyilkos egy érdekes script alapján megrendezett, pörgős akciófilm, néhány egész jó jelenettel. A látványvilág mégis csak közepes és az akciók sem kiemelkedőek. Ami értékelhető, az a történet és néhány alakítás. Dylan O'Brien például nem rossz (már az Útvesztő: Halálkúra című moziban is felfigyelhettünk rá) és itt is egész jól teljesít. Érdekes negatív szerepben látni Taylor Kitsch -et, akit a Csatahajó és a Túlélő után inkább afféle nemzeti hős figuraként szokhattunk meg. Nekem tetszett a filmben Michael Keaton is, aki 67 évét meghazudtolóan tökös játékot mutatott be a filmben. Egyébként ő a "húzó név" is, ami a film promotálásán is egyértelműen látszik, hiszen a plakátokon kiemelt helyet kap arcképe.

Vannak autós üldözések, lövöldözős scene -ek és néhány tűrhetően elkészített verekedős jelenet is. A "tűrhető" kifejezés szándékos részemről, hiszen mára annyi magas színvonalú bunyót láthatunk az "A" kategóriájú mozikban, hogy a mezőny egészen felerősödött, így nem könnyű élvonalbeli verekedéseket összehozni. Az Amerikai bérgyilkosban ez azért többé-kevésbé sikerült. Számomra feltűnő volt Shiva Negar alakítása is, aki a való életben is iráni származású és kétségtelenül egy gyönyörű, nagyon csinos színésznő, akiről talán még hallani fogunk.

Összességében az Amerikai bérgyilkos egy élvezetes darab, de inkább kihagyott lehetőség, mint kiemelkedő és emlékezetes munka, így az "egyszer nézős" filmek sokaságát erősíti. A történetben sokkal több van, mint amit ebből Cuesta ki tud aknázni. Értékelésem mégis 70%, mert eredeti a sztori, több színvonalas jelenetet is találunk benne és egy-két alakítás - például O'Brian és a korosodó Keaton játéka - szórakoztatóra sikerült. Ajánlom akciómániásoknak és az ügynök-filmek kedvelőinek. 

3esfel_csillag.jpg

Ha érdekesnek találtad, várunk FB oldalunkon is!

belyegkep_2uj.jpg

13 óra: Bengázi titkos katonái - amikor a Sólyom végveszélyben van

Szinte nincs aki ne ismerné Ridley Scott, 2001 -ben készített Oscar-díjas háborús drámáját, A sólyom végveszélyben -t. Az amerikai különleges egységek 1993 -as, szomáliai bevetését és annak tragédiába torkolló végkifejletét döbbenetes élethűséggel bemutató film - Josh Hartnett, Eric Bana, Ewan McGregor, Tom Sizemore főszereplésével - elképesztő filmes élményt jelent (jelentett) mindenkinek. Éppen 15 évvel később, 2016 -ban Michael Bay egy másik megtörtént esetet dolgozott fel: 13 óra: Bengázi titkos katonái címmel.

13ora3.jpg

A két sztori közti hasonlóság több dologban is tetten érhető: például mindkét esetben egy-egy anarchikus állapotban lévő, iszlamista arab ország a cselekmény helyszíne, ahol amerikai érdekek kerülnek veszélybe. (Az egyiknél ez a helyszín Szomália, a másiknál pedig Líbia.) Mindkét történetben különleges amerikai alakulatok katonái a főszereplők, akiknek megismerjük hátterét és jellemét, majd végig-kísérhetjük reménytelennek tűnő küzdelmeiket is a túlerővel szemben. Végül: mindkét sztoriban láthatunk hősöket, haldoklókat és túlélőket, akik emberfeletti bátorsággal, elszántsággal és lelkierővel harcolnak egymásért, illetve hazájukért. 

Ami Michael Bay filmjét illeti: cselekménye kevésbé grandiózus, hiszen nem egy több száz fős alakulat bevetését, hanem csupán hat volt kommandós viszontagságait mutatja be, egy Bengáziban megbújó CIA központ védelmében. A továbbiakban spoileresen folytatódik a poszt.

A hat férfi nem tudja megakadályozni a nagykövet rezidenciájának körbevételét, majd a diplomata halálát, ám mindent elkövetnek a közeli CIA támaszpont 26 alkalmazottjának megmentéséért. Pedig egyáltalán nincs könnyű dolguk: a líbiai iszlamisták, ISIS zászlók alatt, lövegekkel, RPG gránátvetőkkel és gépfegyverekkel rontanak az épületcsoportra, mely valóságos ostrom alá kerül a túlerő rohamai során. Az amerikaiak mégis 13 órán keresztül tartanak ki, egészen a Tripoliból érkező felmentő csapatok megérkezéséig. De nem mindannyian maradnak életben és a túlélők közt is lesz, lesz olyan, aki rendkívül súlyos sérülésekkel (szinte haldokolva) távozik. 

13ora1.jpg

A Bengázi titkos katonái nem múlja felül A sólyom végveszélyben -t, de megközelíti annak színvonalát. (Az IMDb -n az előbbi 7,7 pontot ért el, míg az utóbbi alig elmaradva, 7,3 -at.) Bay filmjének főhőseiről kiderül: esendő, félelmekkel teli, családos emberek, akik bár kőkeménynek, vagánynak és vérprofinak tűnnek, legbelül csupán boldogságra és megbecsülésre vágynak. Mindez egyértelművé válik az "igazság pillanatában" mikor még úgy tudják: valószínűleg nem fogják túlélni a bevetést. A feszültség és a halállal való szembenézés mindenkiből más hoz ki:  van, aki kétségbe vonja líbiai tartózkodásuk értelmét és van olyan is, aki csak a családjától elvett időt sajnálja (azt az időt, amit szolgálatban, idegen országokban töltött, ahelyett, hogy gyermekeivel lett volna).

Az egyes karakterek mind valós személyek megfelelői, akik közül a színészeket illetően kiemelkedik: John Krasinski, Pablo Schreiber és James Badge Dale. Krasinski játéka a legérdekesebb, hiszen alakját a script úgy "dobja" a cselekmény közepébe, mint az 1986 -os Platoon (A szakasz) újoncát, Chris Taylort, akinek szemével látva az eseményeket fokozatosan ismerhetjük meg egy katonai alakulat életét.

13ora4.jpg

Ezúttal az újonc Jack (John Krasinski), egy három gyermeket családapa, aki számára a film első részében egyértelművé válik: a különleges katonák senki számára nem kívánatosak Líbiában. Afféle megtűrt emberek, annak ellenére, hogy később nagyon is rajtuk múlik az egész CIA kirendeltség minden dolgozójának élete. Ők pedig teszik a dolgukat: harcolnak a támadókkal, annak ellenére, hogy a rohamozók sokszoros túlerőben érkeznek, lövegekkel és rakétavevőkkel. Aztán jön a fordulat: megjelenik egy óriási katonai konvoj, amiről az ostromlottak percekig gondolják azt, hogy az iszlamisták csapatai. Felkészülnek tehát a halálra, ami végül a legtöbbüknél mégsem következik be, hisz a csapatról kiderül, hogy a felmentés.

13ora2.jpg

A Bengázi titkos katonáit ajánlom a kommandós filmek kedvelőinek, illetve azoknak, akiknek A sólyom végveszélyben is tetszett. Nem fognak csalódni, mint ahogyan azok sem, akik a háborús, "életszagú", reális történetekért rajonganak. Elnyeri majd tetszésüket, mert ez a film pörgős, látványos és izgalmas. Értékelésem: 75%.

4csillag.jpg

Ha érdekesnek találtad, várunk FB oldalunkon is!

belyegkep_2uj.jpg

2018.08.22.(21:46)

 

Óriás bálna - A tenger szívében

A sok cápás film mellett érdekes változatosságot jelent egy óriás bálnáról szóló 2015 -ös kalandfilm, Ron Howard rendezésében, Chris Hemsworth főszereplésével. A tenger szívében egy XIX. századi történetet dolgoz fel és 200 éve élt cetvadászok rejtélyes világába repíti el a nézőt. A sztorit egy beszélgetés révén ismerjük meg, melyben Herman Melville (az 1851-ben megírt Moby-Dick írója) és egy túlélő társalognak egymással egy sok-sok éve megtörtént különös esetről. A történet tehát voltaképp a világhírű Moby-Dick előzménye. A film megragadja az 1800 -as évek hangulatát: korhűek a ruhák, a vitorlás-hajók, a kikötők, az eszközök és legfőképp a bálnák elejtésének módszereit bemutató hihetetlen jelenetek. Korábban soha nem tudtam elképzelni, hogy hogyan is történhetett egy-egy 20 méteres bálna, szigonyokkal, csónakokkal való elejtése, de most a filmből végre megismerhettem a folyamatot. Megdöbbentő, látványos és érdekes, sőt, szinte sokkoló az egész.

tenger_sziveben.jpg

A tenger szívében értékét részint ismeretterjesztő jellege adja, hiszen elénk tárja a korabeli világ egyik legjelentősebb bálnavadász kikötőjét (Nantucketet), hajóit és a bálnák utáni hajszák cselekményeit, másrészt mondanivalója, mely megismerteti velünk az élni akarás és a lehetetlent is legyőzni képes kitartás döbbenetes példáját. A főhősök valóban hősök ugyanis, akik hónapokon át hajóznak a világ tengerein, embert próbálóan vadászva a cetekre, majd megküzdenek a világ legnagyobb bálnájával és végül 90 napon át sodródnak étlen-szomjan (kekszen és pár korty vízen  élve) a reménytelenségbe. A továbbiakban spoileresen folytatom.

Kezdetben a helyszín az amerikai Massachusetts államhoz tartozó Nantucket városa, mely egy part-menti szigeten található és főleg bálnavadász családjairól híres. Itt él Owen Chase és George Pollard is: egyikük a bálnavadászatra született, tehetséges első tiszt (akinek ősei földművesek voltak), másikuk pedig hírneves bálnavadászok leszármazottja, aki a kapitányságig vitte. A sors úgy hozza, hogy közös hajóra kerülnek, ahol aztán kettejük hátteréből adódó különbségek komoly feszültséget és viszályt okoznak köztük. Pollard származására büszke, hiszen míg első tisztjének felmenői egyszerű parasztok voltak, addig az ő ősei már 100 éve is bálnavadász hajókat irányítottak. Chase viszont önmagára büszke, hiszen ő Nantucket egyik legjobb bálnavadásza, aki saját ügyességének és kitartásának köszönheti érdemeit. 

Az utat egy évre tervezik, mely alatt az Essex legfőbb célja: minél több bálna elejtése és így minél több bálnazsír hazaszállítása. A folyamat azonban nehezen indul: kevés cetet találnak, a kapitány és az első tiszt pedig számtalan alkalommal különbözik össze. Aztán bekövetkezik a fordulat: áthajóznak a Csendes-óceánra, ahol rábukkannak a világ legnagyobb bálnájára, mely 100 láb hosszú azaz 30 méteres. (A 20-22 méteres megalodon elbújhat mellette.) Innentől a küzdelem heroikussá válik és a bálna győzelmével zárul: elsüllyeszti az Essex -et, melynek legénysége három csónakba kényszerül a Föld legnagyobb óceánjának kellős közepén.

tenger_2sziveben.jpg

A film második része a 20 túlélő sorsát mutatja be: azt a 90 napot, melynek során tehetetlenül sodródnak szinte megőrülésig a tengeren. Közben a kapitány és első tisztje békét kötnek egymással. Az óriás bálna viszont nyomon követi a hajótörött tengerészeket, időnként fel-fel bukkanva. 

A tenger szívében nagyszerű történet, melyben találunk látványos cetvadászatot, izgalmas küzdelmet egy óriás bálnával és az emberi természetet próbára tevő viszontagságokat is, a legvégsőkig feszítve a teljesítőképesség határait. Chris Hemsworth alakítása elismerésre méltó és Ron Howard is kitesz magáért rendezőként, amivel nagyrészt feledteti - nálam legalábbis - a Han Solo film gyengeségét. Ajánlani tudom kalandfilm kedvelőknek és a történelem iránt érdeklődőknek. Értékelés: 80%

4csillag.jpg

Ha érdekesnek találtad, várunk FB oldalunkon is!

belyegkep_uj.jpg

2018.08.21.(15:24)